dimecres, 12 de desembre del 2012

LES TIC DINS L'AULA

Les TIC  a l'aula


Al començament de tot l'ordinador era una eina per instruir. Quan l'utilitzaven s'aseguraven que les respostes fossin positives, si ho eren passaven a la següent activitat. 
El problema era que el nen es dedicava a memoritzar i aprendre.

A mesura que han anat passant els anys l'ordinador, el mestre i l'alumne han anat tenint diferents rols:


  • INSTRUCCIÓ: l'ordinador és l'instructor, fa de mestra. Això va provocar un pensament negatiu sobre la futura desaparició del mestre. 
Un exemple d'activitat d'instrucció on l'ordinador fa el paper de mestre és el zonaClic. És un conjunt d'aplicacions informàtiques, creades per mestres,  que serveixen per realitzar diversos tipus d'activitats educatives.

En aquesta activitat el mestre prén un rol de creador, crea lactivitat, i l'alumne fa que l'ordinador sigui un instructor.


  • CONSTRUIR: l'ordinador fa d'alumne ja que l'alumne fa de mestra.
Un exemple de programa seguint aquest model és l'scratch o el logo. Són programes on el nen crea uns moviments a un objectes, si l'alumne veu que no funciona ha de revisar i veure que és el que feia malament. En aquest cas ja no és instruir sinó construir (constructivista) ja que el nen construeix el seu  aprenentatge.

  • SIMULACIÓ: l'ordinador com a descoberta, és a dir, com a simulador. Aquest rol permet que l'alumne manipuli diferents variables i observi el que passa. És una manera atractiva d'aprendre.
Un exemple es controlar la variable d'una planta. El nen apren per descobrir, per tant els nens aprenen els coneixements mitjançant aquests dimuladors.

  • EINA: l'ordinador com a eina que potencia les possibilitats que té el nen de crear, on l'ordinador té el rol d'eina: escriure, fer càlculs, editar, comunicar-se... L'ordinador potencia les possiblitats que té el nen per crear.
Aquesta funció de l'ordinador té una estreta relació amb la Taxonomia de Bloom. 






Historicament l'us de l'ordinador ha anat desde les habilitats més bàsiques, és a dir, memoritzar fins les habilitats superiors com crear, analitzar... Aquest és un fet bo, ja que l'alumne pren més acció en el seu propi aprenentatge i pràcticant aprén més.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada